کتاب صوتی تبارشناسی اخلاق نیچه در رساله اول یکی از بحث برانگیزترین تصاویر خود یعنی «جانور بور» را معرفی می کند. او قبلاً از این عبارت برای نشان دادن شیر استفاده کرده بود، تصویری که در فلسفه او نقش اساسی دارد و اولین بار در چنین گفت زرتشت ظاهر شد.. فراتر از شیر استعاری، نیچه صریحاً «جانور بور» را با نژاد آریایی سلتها و گالیها مرتبط میداند که به گفته او همگی پوست روشن و موی روشن داشتند و اشراف جمعی آن زمان را تشکیل میدادند. بنابراین، او "خوب، نجیب، پاک، در اصل یک فرد بور را در مقابل ساکنان بومی با پوست تیره و مو تیره" (تجسم "بد") مرتبط می داند. در اینجا او مفهوم جانوران بلوند اصلی را به عنوان "نژاد استاد" معرفی می کند که تسلط خود را بر بشریت از دست داده است، اما نه لزوما، برای همیشه. اگرچه، در عین حال، نمونه های او از جانوران بور شامل مردمانی مانند اشراف ژاپنی و عربی دوران باستان می شود (§11)، کتاب صوتی تبارشناسی اخلاق که نشان می دهد که یک جانور بور بودن بیشتر به اخلاق فرد مربوط می شود تا نژاد او. پیتر اسلوتردایک می گوید:
نیچه اصرار می ورزد که این اشتباه است که حیوانات شکاری را "شیطان" بدانیم، زیرا اعمال آنها از قدرت ذاتی آنها سرچشمه می گیرد نه هر گونه قصد بد. نمی توان آنها را به خاطر «تشنگی دشمنان و مقاومت ها و پیروزی ها» سرزنش کرد، زیرا به گفته نیچه، «موضوعی» جدا از عمل وجود ندارد:
کتاب صوتی تبارشناسی اخلاق یک کوانتوم نیرو معادل کوانتومی از نیروی محرکه، اراده، اثر است - بیشتر، این چیزی نیست جز دقیقاً همین محرک، میل، تأثیرگذار، و تنها به دلیل اغوای زبان (و خطاهای اساسی عقل که متحجر هستند. در آن) که همه آثار را مشروط به چیزی که موجب آثار میشود، به وسیله یک «موضوع» تصور میکند و اشتباه میکند، آیا میتواند غیر از این باشد. زیرا همانطور که ذهن عامه مردم رعد و برق را از برق آن جدا می کند و دومی را برای عملی کردن موضوعی به نام رعد و برق می گیرد، اخلاق عامه نیز قدرت را از بیان قدرت جدا می کند، گویی یک لایه خنثی در پس قوی وجود دارد. مردی که رایگان بودبرای ابراز قدرت یا عدم انجام این کار. اما چنین بستری وجود ندارد. هیچ «هستی» پشت انجام دادن، تأثیرگذاری، شدن وجود ندارد. «فاعل» صرفاً افسانه ای است که به عمل اضافه شده است - عمل همه چیز است. (§13)
«سوژه» (یا روح) فقط برای اخلاق بنده لازم است. انسان ناتوان را قادر میسازد تا ویژگیهای ناتوانی خود را با تبدیل آنها به صفات «خوب» که به دلایل اخلاقی انتخاب میشوند ، تقدیس کند و اعمال ستمگرش را به انتخابهای اخلاقی «شیطانی» تبدیل کند.
جهت مشاهده و خرید کتاب تبارشناسی اخلاق به کتابخانه اسپین مراجعه فرمایید.
نیچه اولین رساله خود را با فرضیه مبارزه تاریخی عظیم بین دوآلیسم رومی «خوب/بد» و «خوب/بد» یهودی به پایان میرساند، که در نهایت به پیروزی برای کینه دست یافت، که بهطور موقت توسط رنسانس شکسته شد، اما سپس توسط اصلاحات مجدداً تأیید شد، و سرانجام توسط انقلاب فرانسه تأیید شد، زمانی که " غرایز کینه توزان" پیروز شد. کتاب صوتی تبارشناسی اخلاق
رساله اول با یادداشتی به پایان می رسد که خواستار بررسی بیشتر تاریخ مفاهیم اخلاقی و سلسله مراتب ارزش ها است.
Spinne...برچسب : نویسنده : pinemind pinemind بازدید : 67